Endodoncja

Endodoncja zaliczana jest do działu stomatologii zachowawczej. Leczenie endodontyczne (kanałowe) jest niezbędne w przypadku rozpoznania stanu zapalnego w zaawansowanej próchnicy, martwicy bądź zgorzeli miazgi. Wówczas lekarz stomatolog usuwa miazgę, zwaną potocznie nerwem zęba, a następnie opracowuje kanały korzeniowe i szczelnie wypełnia je specjalnym materiałem. Endodoncja pozwala na zachowanie zęba przed ekstrakcją.

Jak rozpoznać stan zapalny miazgi?

Stan zapalny powodują namnażające się bakterie, które przedostały się do wrażliwej struktury miazgi. Charakterystycznym objawem jest silny, rwący ból zęba. W takiej sytuacji nie warto zwlekać z wizytą u dentysty, ponieważ infekcja może przenieść się na kość otaczającą ząb.

Jak wygląda leczenie kanałowe?

Leczenie endodontyczne przeprowadza się pod kontrolą radiowizjografii, która pozwala określić długości i kształt kanałów. Lekarz stomatolog odsłania, a następnie oczyszcza i opracowuje kanały korzeni zęba specjalistycznymi narzędziami. Do dokładnego oczyszczenia i opracowania kanałów stosuje się dodatkowo płukanki chemiczne które mają właściwości bakteriobójcze. Opracowane kanały zostają szczelnie wypełnione żywicą tak zwaną gutaperką. Zastosowanie nowoczesnych przyrządów optycznych i kontrola RTG podczas leczenia  pozwalają odnaleźć wszystkie ujścia kanałów zęba oraz na dokładne ich opracowanie i wypełnienie, co jest niezbędne dla ochrony przed nawrotem infekcji. Prawidłowo wyleczony endodontycznie ząb będzie spełniał swoją funkcję jeszcze przez wiele lat.
Procedura leczenia endodontycznego wymaga od stomatologa precyzji , cierpliwości i doświadczenia. Kanały korzeniowe stanowią bardzo ograniczone pole operacyjne. W leczeniu wykorzystuje się bardzo cienkie narzędzia penetrująco-piłujące o średnicy od 0,06mm do 0,45mm. Mikroskop endodontyczny pozwala lekarzowi na wgląd w głąb kanału korzenia zęba. Nowoczesne metody zwiększają skuteczność leczenia endodontycznego.
W gabinetach Dentika-Medic (Poznań, Rokietnica) leczenie endodontyczne przebiega z dbałością o pełen komfort pacjenta.

Dentika-Medic

Jak do nas dojechać?